Snapchat & Ephemeral Media explained - it's not about Sexting!

The This WEEK in TECH podcast is always pretty interesting and this week’s episode with NYT’s Nick Bilton and Baratunde Thurston is no exception - especially if you have ever heard about Snapchat and Ephemeral Media before, but don’t know what to make of it...

At 00:59:20 they are starting to talk about a NYT-article by Nick about „micro-celebrity “ Jerome Jarre and his huge success on Vine. During this segment the host Leo Laporte gets a quick intro to Snapchat plus the three discuss Ephemeral Media in general and Snapchat in particular.  

I would recommend to watch the whole episode, but if you are just interested in the Snapchat part, you can find that here.

Really interesting stuff...

BuzzRank Curator gestartet

Gestern haben wir bei BuzzRank ein kleines Nebenprojekt gestartet: den BuzzRank Curator.

Der Curator soll helfen interessante & spannende Inhalte im Social Web - z.B. Artikel, Blogpostings, Fotos oder Videos - zu entdecken.

Dazu haben wir ein Panel mit etwa 700 Mitgliedern zusammengestellt, aus deren Tweets die Links extrahiert und für jede verlinkte Webseite der aktuelle BuzzRank ermittelt wird. So entsteht ein Fluss von aktuell im Social Web viel diskutierten Themen & Inhalten. Je wichtiger eine Meldung zum jeweiligen Zeitpunkt (je höher also der BuzzRank ist), desto weiter oben erscheint sie. Im Zeitverlauf nimmt der BuzzRank wieder ab, die Nachricht wandert nach unten und neue News erscheinen.

Insgesamt ist der BuzzRank Curator noch in einer sehr frühen Testphase. Deshalb experimentieren wir z.B. mit Größe und Zusammensetzung des Panels noch sehr rum. Die Auswahl der Teilnehmer erfolgt auf der Basis der Erfahrungen aus rund einem Jahr Betrieb von BuzzRank, da wir darüber recht gut sehen können, wer welche Themen treibt. Inhaltlich liegt der Schwerpunkt schon auf Medien, Design, Trends, Startups und Social. Aber unser Ziel ist es immer wieder Raum für Überraschungen und den Blick über den Tellerrand zu bieten. Schliesslich wollen wir ja gerade auch für uns selbst darüber spannende neue Inhalte entdecken. Wer genau in dem Curator Panel ist, machen wir zur Zeit nicht öffentlich, weil an der Zusammensetzung ja noch gearbeitet wird. Aber man kann unter jedem Beitrag sehen, wer von den aktuellen Panel-Teilnehmern über ein bestimmtes Thema geschrieben hat. Wenn wir aus der Testphase raus sind, werden wir vermutlich die Liste der Teilnehmer offenlegen.

Neben dem Panel ist die zweite Variable des Curators der Algorithmus zur Ermittlung des BuzzRank. Auch dieser ist aktuell noch in einer sehr frühen Testphase und berücksichtigt erst eine überschaubare Menge an Quellen und Faktoren. Mit dem BuzzRank Curator wollen wir ihn kontinuierlich weiterentwickeln und justieren. Ziel ist es, eine sinnvolle Messgröße für die Relevanz von Inhalten im Social Web zu erhalten, die wir dann unseren Kunden in den Monitoring & Reporting Produkten von Buzzrank zur Verfügung stellen können.

The Evolution from CRM to Social CRM

Get Satisfaction has published a very nice infographic which explains the meaning of social media for customer relationship management (CRM) systems. Some interesting stats from it:

  • 80% of US consumers use social media to verify purchase recommendations.
  • 77% of customers look for incentives and coupons on social media sites.
  • 60% of US consumers regularly interact with companies on a social media site.
  • 46% of customers turn to social media for effective problem solving.
  • 43% of US consumers say brands should use social media to help customers.

Zurück aus Paris oder Die Lufthansa & Social Media - ein kurzes Fazit

Inzwischen sind wir alle wieder wohlbehalten zurück in Hamburg - dank der Lufthansa. Allerdings auch dank der Lufthansa mit einem Umweg via München, über 2 Stunden Verspätung und sehr viel unschöner Hektik. Vom zweiten Tag der Konferenz hab ich ab 13 Uhr praktisch nix mehr mitbekommen und musste auch deutlich früher los, als geplant. Ausserdem bin ich sehr gespannt, was die zwei Telefonate mit der Lufthansa Hotline gekostet haben - rund 30 Minuten auf einer 0180-5 Nummer aus dem Ausland & mit dem Handy...!? Aber was soll's... C'est la vie...
 
Insgesamt scheint es mit dem Kundenservice via Social Media, Twitter & Co. bei der Lufthansa schon halbwegs zu klappen. Man liest in Frankfurt mit und reagiert.  Zumindest auf meinen Tweet - während Martin wohl immer noch auf eine Antwort wartet. Falls es jemanden interessiert: zwischen Anfrage und Reaktion vergingen etwa 3 Stunden. 
 
Wirklich helfen kann das LH-Twitterteam allerdings dann genau so viel oder so wenig wie die Hotline. Die Umbuchung auf den früheren Air France Flug wurde natürlich aus Kostengründen verweigert - auch wenn man das nicht so klar sagen wollte. Schade, denn beim ersten Anruf klang es so, als wenn es kein Problem wäre und ich hatte schon die Lobgesänge auf die Flexibilität der Lufthansa fürs Blog fertig, als ich beim zweiten Hotline-Anruf erfuhr, dass alles doch nicht so einfach war. Plötzlich sollte ich am Lufthansa-Schalter im Flughafen probieren eine Umbuchung zu erreichen, was dann ausser der erwähnten Hektik jedoch recht wenig gebracht hat. 
 
Eine Frage ist aber noch offen: wieso wurde der Flug denn nun überhaupt annulliert? Darüber erfährt der genervte Lufthansa-Kunde i.d.R. nichts. Angeblich soll es technische Gründe für die Stornierung gegeben haben. Aber soweit ich weiss, treten "technische" Probleme auch gern dann mal auf, wenn eine Maschine nicht ausreichend gebucht wurde und es deshalb kostengünstiger ist, die Passagiere einfach etwas länger über andere Routen reisen zu lassen. War das hier auch der Fall? Ich habe die Frage mal auf der Fanpage der Lufthansa bei Facebook gestellt. Bis auf ein kurzes Sorry, gab es bisher leider keine Antwort. Bin sehr gespannt, ob sich das noch ändert...
 
 
P.S.: Letztes Jahr war auf der Marketing 2.0 Conference auch Paula Berg anwesend, die den Social Media Bereich bei Southwest Airlines aufgebaut hat (hier zwei recht interessante Interviews mit ihr: bei Debbie Weil und Simpliflying.com). Von dem was man dort macht, sind deutsche Fluglinien meilenweit entfernt. Allerdings scheint mir die Lufthansa trotz allem hierzulande noch am weitesten zu sein.

Why Apple doesn't need a Viral Hit on Youtube

Is Apple making a mistake by mostly ignoring all the social media channels (Facebook, Twitter, Youtube et.al.) everyone else is (at least) trying to leverage extensively these days? Michael Learmonth thinks so. In an AdAge.com article entitled "Why Apple's Oscar Ad Won't Go Viral" he writes:
Apple's approach is particularly striking given how much energy even the least tech-y major marketers spend to get web views on, say, their Super Bowl campaigns to squeeze additional return on their multimillion-dollar investments. (...)
"They have willfully abstained at a time when everyone else is hopping on this bandwagon," said Matt Cutler, VP at Visible Measures. Apple's enthusiastic user base can be reliably trusted to devour anything related to the company or CEO Steve Jobs. Apple never has to even ask. But given that enthusiastic support, Apple ads tend to underperform on the web (...)
The iPad ad in question currently has about 600K views on Youtube. Not that bad, but Michael is probably right: that's hardly a stunning viral success for a brand like Apple -  at least in terms of number of views. But is a high view count on Youtube really that important here? 
 
I think not, because Apple's products are so viral that they don't need their ads to be. It is a lot more interesting to see, how the "underleveraged" global community is transforming this thing into something much bigger without Apple getting involved. It's just a boring TV clip, right? But tons of people around the world keep analyzing it like it's some kind of Rosetta Stone 2.0. Here are just two examples:
Being able to create this kind of excitement/engagement is why Apple's marketing is brilliant. And I think they are not achieving that despite their ignorance of social media (and the calls for more openness), but because of it!

Here comes the New Dork

If Grasshopper.com wants to sell their "Virtual Phone System for Entrepreneurs" to social media start ups they probably have gotten themselves the perfect viral clip for that target group. Here it is: an anthem for Social Media Dorks performed by the Pantless Knights...
 
 
The Youtube counter currently stands at 305 views. But that should rise rather quickly...
 
 

Forrester's Technographics Profile Tool updated with data from 2009

Forrester Research's concept of Social Technographics classifies people according to how they use social technologies. The approach is already a few years old, but Forrester now updated their profile tool with research data from 2009... I am not sure how valid the actual numbers are. But it is probably a good way to compare countries, age groups etc.
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Blogging in 2009: about Creeks, Rivers & Streams

Wow, time flies. No new blog post since February and it's already August? I know, it got a little quiet over here. But that doesn't mean I stopped posting stuff - quite the contrary! I publish more to the social web than ever, but not that often to my blog, because nowadays it is just one of many channels. When I started blogging in 2002 somewhere on Blogspot that was different. Back then, weblogs were more or less the only way to publish personal thoughts and ideas. Blog comments and trackbacks fostered worldwide discussions about those postings and created the warm & fuzzy feeling of a community. Hence something called the blogosphere developed - compared to todays world a very simple and homogeneous system. Now, if you have something to say, a weblog is just one of many options you have: you can also tweet it, post it on your favorite social network or put a clip about it on Youtube. Lots of bigger and smaller channels developed over the years, which complemented the good old weblog. A new, much more diverse structure emerged called Social Media. Out of curiosity and professional necessity, I am playing around with all of those tools and currently I am using three services as my main channels:
  1. Twitter.com/ognibeni for everything that fits into 140 characters.
  2. ognibeni.posterous.com for stuff that's longer than a tweet but still not quite a blog post.
  3. www.ognibeni.de - this blog, which I will use for longer articles, whenever I feel like writing one.
But of course there is much more: Shared items from Google Reader, stuff bookmarked on Delicious, status updates on Facebook, photos on Flickr, video clips on Youtube and the lifestream on Friendfeed, which combines everything independently of the source... at least for now... So, if the update-frequency of this blog got a little lower, this doesn't mean there isn't anything left to say. It's just that the stream now runs through more than one river...
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Twitter vs. the News Cycle, #GMAIL #FAIL

I heavily rely on Gmail for all my email communications (I know, I know...) and usually it's extremly reliable and fast. But today it was sluggish and slow the whole morning. Up until a few minutes ago, when Gmail died completely. Because our ISP in the office also has it's issues, I wasn't sure, if it really was a Google problem. So I went over to Twitscoop to see, what is buzzing on Twitter right now and within a second I knew, I wasn't alone... GMAIL FAIL on Tweetscoop Parts of the big Twitter collective realise that something is wrong with a central part of their infrastructure, they start to tweet scream about it online and with a very short timeframe it appears on everyones radar screen... Hey, news cycle - keep up with that! ;-) Btw, Gmail's IMAP and POP servers seems to be up & running, at least occasionally.
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